Annons:
Etiketttips-varningar
Läst 4502 ggr
DesireEsmeralda
3/22/10, 5:19 PM

Ensam tjej i Thailand!

Åh vad bra med en sida om Thailand! =) Kopierar in vad jag skrev på resor.ifokus här..

Reser till thailand på söndag och är där i tre veckor. Ska åka själv och landar i bangkok men tänkte dra mig vidare direkt. Troligtvis mot koh samui/koh phangan först, sen ska jag möta upp kompisar en vecka. Har inte varit i Thailand sen 2001 och det är första gången jag ska klara mig själv… Är det någon annan här som har rest själv eller har några tips för en ensam tjej? =) Vill resa och bo rätt billigt men ändå så säkert som möjligt. Tyvärr varnar ju UD för bkk just nu men jag hoppas att jag kan vara där några dagar innan hemresan iaf.

Är det säkert att ta buss/tåg från bkk eller ska jag heller ta VIP-buss och snabbåten? Några tips på boende i samui/phangan? Har hört från flera att man helst inte ska åka taxi själv på nätterna, men behöver ju ta mig hem om jag hamnar på festligheter… Tack på förhand! Alla tips mottages tacksamt! =)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Annons:
Emelie
3/22/10, 5:42 PM
#1

Åh vad roligt att du ska åka snart, hoppas du får en kul resa. Jag rekommenderar dig inte att åka ensam taxi på sen kväll/eller natt eftersom man hört om så många tråkigheter i samband med sånt. Måste du dock åka taxi så bör du prata eller åtminstonde låtsas prata i telefonen samtidigt, då du minskar risken ganska stort. Vet inte vilken sanningshalt som ligger i det, men har hört att tjejer som bor i Thailand har rekommenderat det.

Tips på boende har jag inte, då jag inte varit där själv tyvärr Glad

Angående att åka VIP buss eller åka tåg så skulle jag nog faktiskt ta bussen. Bussen är enligt mig mycket bekvämare, men jag vet tyvärr inte vilken av färdsätten som är säkrast. Om man ska åka buss så är det iallafall viktigt att boka biljett i ett lite större företag och INTE genom något mindre privatföretag, då jag hört skräckhistorior om de privata företagen. Folk som blivit drogade, eller thailändare som krupit under alla sätena för att sno väskor som står vid folks fötter. Ja - det finns alla möjliga historier.

Vi får vänta på att flera kommer in och ger sin åsikt på saken, någon måste ju ha fler erfarenheter Glad

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

hejpadaj
3/22/10, 8:43 PM
#2

I Koh Samui finns ett väldigt fins hotel som heter First Residence. Innom 1 km finns både First Residence, First Bungalow och First house. Om man bor på deras hotel får man låna solsängar på stranden och bada på vilket av hotellen man vill :)

Ett litet tips om du bor på First Reseidence: Tvärst över vägen finns en bar som heter ART @ Samui. Hon som äger den heter A, och är jätte trevlig!

Lite längre upp i backen finns det ett ställe som hyr ut mopeder. Han kan svenska! Han kan ge dig numret till ett hotell som heter DJUNGEL CLUB. Det är helt underbart vackert! Jag och resesällskapet var där bara över dagen.. Och vilket ställe!  En liten varning för DC är dock att de rökte på hash ganska bra där uppe.. Dom höll sig dóck bra när jag var där! ( tänkte bara skriva med det så du inte blir alderles förvånad om du kommer dit..)

Thailand och speciellt Koh Samui var helt underbart!

DesireEsmeralda
3/22/10, 11:52 PM
#3

Tack för svaren!

Dancehall: Men på dagen kan jag väl åka taxi överallt? Annars kan det ju bli lite jobbigt… Obestämd Jag har kollat flera alternativ att ta mig neråt landet och jag tror att det blir VIP-buss och katamaran, men det hade ju varit trevligare om man kom undan billigare. Jag hoppas att det är såpass lugnt nästa vecka i BKK, så att jag kan åka till koh san road och möta upp lite folk att resa med där.

hejpadej: Ska kolla upp de tipsen, Tack. Glad

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Emelie
3/22/10, 11:58 PM
#4

#3 Absolut, på dagen ska det inte vara något problem. Och tar du en tuk-tuk eller en sang teaw (en såndär öppen taxi), så skulle det ju faktiskt kunna gå att kasta sig ut om chauffören tog dig till helt fel ställe.

Ja, att träffa folk att möta upp är nog riktigt smart!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Upp till toppen
Annons: