Annons:
Etikettallmänt
Läst 7668 ggr
[HammyPaws]
2015-06-18 20:27

Rookie-frågor om att turista i Thailand

Hejsan! :)

Min dröm har alltid varit att åka till Thailand för det verkar vara så himla mysigt där, så jag tänkte bara ställa lite (…många) frågor angående det! :) Det är min sambo och jag som vill åka och frågorna är följande:

1. Vad kostar mat i Thailand på 2 veckor? Jag vet att det varierar beroende på om man lagar maten själv/om man bara tar take-away, eller på fin restaurang m.m, men ungefär? Vanlig hederlig mat liksom? Frukost hemma som vi köper, men lunch + middag på restaurang (inte värsta fancy, utan vanlig turist-restaurang). Vi kommer ju självklart vilja köpa lite godis och glass ibland, så räkna gärna in det också :) 

2. Vad kostar boende i Thailand för 2 veckor? Även här vet jag att det varierar så klart, men vi tänkte hyra bungalows eller ett litet hus som någon äger. Vi kan tyvärr bara åka när det är som dyrast så det spelar ju också roll förstår jag (vi kan bara åka 25/12 - 8/1).

3. Vad kostar flyg tur- och retur ungefär?

Och slutligen:

Vart i Thailand rekommenderar ni oss att åka om vi vill ha ett lugnt och skönt ställe - alltså inget party-ställe? Gärna fin strand också. :)

Annons:
Castiel.
2015-06-18 22:42
#1

Om ni vill äta och sova billigt så rekommenderar jag Baan Karon i Phuket. Oerhört fint ställe som inte ligger nära stan. Gångavstånd från hotellet ner till "restauranggatan" och rätt avsides från partygatan. Jättebra service också. http://www.phuketbaankaron.com/ deras hemsida om du vill kika på dom. Dom har nyligen renoverat alla hotellrummen så dom är lite modernare! 

När det gäller mat så är det rätt så billigt att äta mat på en restaurang i "centrum". Det var rätt länge sen jag var i Thailand men av det jag minns så kostade mat i ungefär 3 veckor kanske 300-400 kr, kanske mindre än så. 

Dock så är dom redan fullbokade from 16 December. Deras kostnad per natt (om jag förstod deras bokning rätt) så kostar det 3,300 TBH vilket i SEK blir ca 800 kr. Tar man 800 x 14 så får vi ungefär 11 200 kr. 

Sist vi åkte till Thailand så tror jag att våran resa gick på närmare 20 000 kr om inte mer. Så det kostar en del att åka dit men det är så värt det.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

BettaSplendens
2015-06-18 22:44
#2

1. Billigt. Vi var 6  (tonåringar och vuxna) personer som åt på ett ställe, och det kostade ca 1100 bath = 265 kr på Koh Chang. Då var det mycket mat, vi orkade inte äta upp allt! Blev ca 2 rätter per person. Det var ingen super fancy restaurang men dom hade det som krävdes för att att det inte skulle kännas ofräscht, och super god mat :o Såklart kan priset variera, vi åt en kväll på en mycket fin restaurang, men vi kom ändå inte upp i svenska restaurang priser.

Snacks och sånt finns överallt. Finns en speciell kedja som har typ butiker överallt, påminner mycket om en statoilbutik, kommer inte ihåg vad den heter dock :/ 7/11 finns också överallt typ, i alla fall i Bangkok :)

Kan tyvärr inte svara på 2 och 3.

Koh Chang tyckte jag var underbart vackert. Vacker ö med fina stränder, blått hav och mysig omgivning. Lagom stort, finns mycket restaurang val, men det är ingen stad, utan affärerna och marknaderna ligger längs den enda vägen som går genom hela ön.  Finns flera fina hotell! Även bungalows osv för den som vill ha det, dock inte på vårt hotell.

EN av höjdpunkterna med resan var snorkelturen. Vi fick åka i en egen motorbåt med chaufför, som körde oss till olika platser där man kunde snorkla.  Var så galet vackert, havet var verkligen kristallblått vid de små öarna :) Vi var ute i kanske 4 timmar.  På hotellet vi bodde på (säkert andra också) fanns även massor av aktiviteter varje dag, vattenpolo, yoga på morgonen vid stranden, filmvisning varje kväll, kanotpaddling, kurser i matlagning osv. Allting var gratis också. Finns restaurang på hotellet, men den  godaste maten tyckte vi fanns ute på gatorna, 5 min iväg. Man tar sig lätt runt med deras taxibilar också. Nackdelen var att man först måste flyga till Bangkok, sen hyra "taxibil" (dom är stora och bekväma) som kör en till ön, vilket tar 5 timmar. Vi bodde på Centara Koh Chang Tropicana Restort. http://www.centarahotelsresorts.com/centara/ckc/ 

Edit: tydligen hade de bungalows.

Castiel.
2015-06-18 22:48
#3

Billigaste flygresan tur och retur till Phuket kostar 9500 kr, då är det 2 stopp och det tar 22tim och 5 min. Den snabbaste resan är på 14 tim och 17 min men den kostar 26 011 tur och retur.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[HammyPaws]
2015-06-19 09:43
#4

Tack för era svar! :)

#1 Oj, 400 kronor för mat på 3 veckor? Det kan väl inte stämma?! :P Låter ju galet lite! :D Åh det var ju inte så dyrt med boendet heller :) Blir ju typ 6000 per person. Men man kan väl få billigare än så om man vill? 

#2 Åh ja det är mysigt att snorkla! :) Jag har snorklat i Röda Havet och det var hur fantastiskt som helst!

#3 Oj, det var väldigt dyrt med den snabbaste resan :P Skulle ni säga att det är värt det? Man blir ju ändå av med två hela dygn.

Castiel.
2015-06-19 16:25
#5

#4 snabbaste resan är så värt det i längden, men vill man spara pengarna till själva resan dvs shopping, mat osv. då får man ta de billiga resan på 9500 kr som tar 22 timmar. Huvudsaken är att ni kommer fram, haha!

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Jalking
2015-06-22 09:41
#6

Jag var i Ao Nang nu i vintras. Kan nog betraktas som ett skapligt lugnt ställe, även om det var lite mer party då än när jag var där för 5 år sen. Bra bas för spännande utflykter.

Beträffande matpengar så är mitt bästa råd att undvika glassbarer med namn på tyska (Hägen Dass). En enda glass där kostar som 4-5 thailändska varmrätter.

Annons:
Castiel.
2015-06-22 15:16
#7

När det blev som varmast i Phuket så gick jag till närmaste matbutik och köpte mig en Magnum pinnglass, det räckte gott och väl! På stranden i Phuket så kan man även köpa glass i en kiosk samt beställa ett fruktfat. Då får du uppskurna bitar av melon, mango, persika, ananas och gud vet vad. Riktig lyx!

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[HammyPaws]
2015-06-23 10:32
#8

Åh det låter ju superhärligt!! :) Tack för era svar!

moonlights
2015-11-28 00:33
#9

Puff

[HammyPaws]
2015-12-10 14:21
#10

Hej igen!

Har ni erfarna thailand-resenärer någon aning om vart det är bäst att åka om man åker till Thailand under juni/juli/augusti? Allt är ju mycket billigare då. Men det är ju regnperiod då, men jag har hört att det bara spöregnar i typ 20 minuter sen är det över? Och typ så tre/fyra gånger om dagen? Har någon av er rest dit på sommaren? Är det bra/dåligt?

Upp till toppen
Annons: