Annons:
Etikettthaimat-dryck
Läst 4921 ggr
Emelie
3/19/10, 3:26 PM

Roti!

Finns det någon mer än jag som fullkomlig älskar denna underbara thailändska pannkaka?

Hur vill du helst ha den serverad? Med banan, utan banan, med chocklad m.m? Själv tycker jag bäst om den helt neutral, en vanlig "10 bahtare"!

/Emelie. T - Sajtvärd

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
SammyH
3/19/10, 4:30 PM
#1

Ja, det är supergott! Själv äter jag de helst med banan i. Och mycket socker såklart! Tyst

/Sammy H, medarbetare på Thailand i fokus.

Emelie
3/22/10, 6:23 PM
#2

Ingen mer som smakat denna underbara pannkaka? Skrattande

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[sstorm]
3/22/10, 6:55 PM
#3

Låter gott, men inget jag testat (;

Emelie
3/22/10, 6:56 PM
#4

#3 Du måste smaka någon gång! MUMS :D

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Hermelina
3/22/10, 8:29 PM
#5

Ingen som har receptet? Eller är det så att det bara går att göra utomlands typ, på special spis och sånt :P

Jag har nog smakat det, för när jag varit i Thailand så ville jag alltid äta pannkakor (JÄMT), men vet inte om det är sånna ni menar..

bea28
3/22/10, 8:34 PM
#6

Jag tror att jag har smakat på det :P sista morgonen innan vi åkte från koh chang åt jag en tjock pannkaka med kokos som fyllning. Riktigt, riktigt gott! Det är ngt jag tänker äta igen nästas gång jag är i thailand :D

Annons:
Emelie
3/22/10, 8:35 PM
#7

#5 Stod de vid en liten gatuköksmoppe och lagade pannkakorna på en stor "platta"? Och man kunde få antingen banan eller choklad m.m på pannkakan? :)

Recept finns, jag kan leta fram det om du vill ha?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Hermelina
3/22/10, 8:39 PM
#8

#7 Hehe ja :) Skulle vara kul att testa om det inte är för krångligt. Kasnke ett artikel förslag, om det inte redan finns, Thailändsk mat eller något ;)

Emelie
3/22/10, 9:18 PM
#9

#8 Tack för förslaget! :) Än så länge finns bara recept för Som Tam (Papyasallad). Så Roti recept kommer nog som nästa artikel ;)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

lovewolf
3/23/10, 8:06 PM
#10

Jag älskar också Roti! Med banan ska det va!  

Om man vill äta sånna i svergie så kan man köpa deg i thaibutiker, lägger på tex bnan och sen typ friterar man det i olja. Inte lika gott men det duger!!^^

Lottis-Gottis
3/23/10, 8:58 PM
#11

Jag älskar oxå Roti, med banan.

Testade även med banan och ägg och den var med god =)

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

mikaelelk
3/23/10, 9:27 PM
#12

Jag vet att det finns att köa degen som de använder i välsorterade asiatiatiska matbutiker.

Om man är hungrig och vill ha den lite mer "matig" så ska ni prova med ägg i, kanongott

Emelie
3/23/10, 9:36 PM
#13

Japp, den går att köpa i Stockholm på de flesta thai/asiat affärerna. De är nedfrysta och redan runda och platta som pannkakor när man köper dem. Nom khoon (stavning?), den tjocka mjölken som man har på finns också att köpa på thai affärerna.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
rostigballong
4/13/10, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det är jättegott! Tyst

själv äter jag det med  Mali Brand och rullar ihop den och smaskar i mej pankakan Tyst

Emelie
4/14/10, 12:16 AM
#15

Åh, så gott! Vad roligt att du använder dig av så mycket bilder och videor, det är ju superkul Skrattande

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

mikaelelk
4/22/10, 8:45 PM
#16

Jag åt en igår…

Med annanas i, underbart

Emelie
4/23/10, 11:40 AM
#17

#16 Med annanas i har jag aldrig smakat. Dock gillar jag inte varm annanas, så det skulle nog inte vara något för mig.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

SammyH
4/27/10, 1:51 PM
#18

När Emelie och jag är i thailand och ska äta vår första roti för denna resa blir det nog en bannan roti toppad med socker, tjock mjölk och choklad sås. Om det blir en iskall cola eller baccardi till vet jag inte än men ett av de blir det. ´

/Sammy H, medarbetare på Thailand i fokus.

[mingdie]
4/28/10, 2:20 PM
#19

Första gången jag var i Thailand och blev bjuden Roti så trodde jag det skulle vara som orginalet från Indien så jag blev lite snopen när den var söt och med banan. Men när jag väl visste vad det var så tyckte jag att det var gott.

Emelie
4/28/10, 2:27 PM
#20

#19 Hur smakar den i Indien då? :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
[mingdie]
4/28/10, 2:36 PM
#21

#20 Där är den inte söt utan mer som ett tunt fett bröd som du äter med curry. Jag läste lite om det och när det spred sig från Indien så ändrades det och blev olika i Thailand, Malaysia och andra ställen i Asien.

Jag äter ofta Roti tillsammans med Indisk curry som Tikka Masala och Vindaloo.

Emelie
4/28/10, 2:45 PM
#22

#21 Oj, jag hade verkligen ingen aning om att det fanns. Alltid lär man sig något! Hoppas jag får chansen att testa någon gång.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[mingdie]
4/28/10, 2:54 PM
#23

Det är kul med mat och se hur olika maträtter har spridits över världen. Chilli fanns till exempel inte i Asien förän portugiserna tog med den från nuvarande Mexiko under 1400-talet.

CherryIce
6/21/10, 11:19 PM
#24

Jag gillar inte Roti så mycket, men gott är det! Jag brukar äta det med sött mjölk? Vet inte riktigt vad det heter Tungan ute

Emelie
6/30/10, 1:03 PM
#25

#24 Själv kallar jag det för tjockmjölk, men har hört andra som säger söt mjölk, och även destillerad mjölk som det står på förpackningen :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

CherryIce
6/30/10, 2:09 PM
#26

#25 jaha ……. ^__^

Lottis-Gottis
6/30/10, 11:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Frestar lite hihi

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Annons:
Emelie
6/30/10, 11:43 PM
#28

#27 Åh vad roligt när det kommer med bilder i tråderna! Var det där nere i södra Thailand?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lottis-Gottis
6/30/10, 11:55 PM
#29

Ja i Khao Lak =) Denna vagnen var den mest populära där och gjorde de bästa Rotisarna

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Emelie
6/30/10, 11:58 PM
#30

#29 Mums kan jag bara säga! Jag åt en sista Roti innan jag åkte från Thailand, men tyvärr smakade den inte lika bra som den borde ha gjort!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lottis-Gottis
7/1/10, 12:01 AM
#31

Dessa var de bästa som vi åt =)

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Upp till toppen
Annons: