Annons:
Etikettutflykter-aktiviteter
Läst 3068 ggr
Magnuzk
3/22/10, 1:08 PM

Thailändska Pviljongen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja passa på att lämna en rekommendation på ett resmål i Sverige, i Jämtland, som är Thailändskt: King Chulalongkorn Memorial Building - Thailändska Paviljongen.

Ett underbart ställe! Jag har arbetat där som guide sommaren 08 och 09. Underbart.

: )

Magnus.

Några länkar:

http://www.thaipaviljongen.se/

http://www.thaivalley.nu/

http://www.resbort.com/Fakta/ragunda.htm

Annons:
Emelie
3/22/10, 1:22 PM
#1

Vilket vackert ställe! Och trot eller ej så passar byggnaden faktiskt in i våran svenska natur.

Tack för tipset, ska försöka besöka det i sommar Glad

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Peregrin
3/22/10, 2:24 PM
#2

Jag var där med föräldrarna för några år sedan. Var väldigt vackert. Och eftersom jag har anknytningar till Thailand så blev det väldigt speciellt för mig/oss.

Emelie
3/22/10, 2:29 PM
#3

Undrar dock varför den ligger just i Jämtland. Det känns som att det ligger lite avsides, men de fångar väl in en och annan turist om inte annat ;)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Peregrin
3/22/10, 2:45 PM
#4

Den thailändske kungen (som ovanstående gav namnet på) Tog en resa dit upp. På den lilla orten bestämde de att döpa en väg efter honom. Många år senare kom någon dit och hittade vägen och bestämde att göra ett minnesmärke för honom. Har för mig att det är något i den här stilen.

Magnuzk rätta mig där jag har fel är du snäll :)

Magnuzk
3/22/10, 2:51 PM
#5

Åh din fråga kan jag svara lite kort på då jag har berättat om det när jag var guide där.

Den ligger där i Jämtland för att Kung Chulalongkorn kom till Sverige i slutet av 1800-talet och var på kort tur där. Först Stockholm, sen gick resan upp till Sundsvall, sen Ångermanälven inåt land, mot Sollefteå. Därifrån gick färden till Bispgården i Jämtland. Från Bispgården tog man häst och vagn till ångbåtsstationen vid Lilla Edet, Utanede för att resa tillbaka till Sundsvall och möta upp med lustjakten igen, som man rest med från Siam.

Paviljongen ligger i Utanede pga det var thailändare som ville ha ett minnesmärke över Kung Chulalongkorns besök i Sverige. Man letade efter en plats och till slut hittade man den där Paviljongen ligger nu och alldeles intill vägen där kungen reste i vagn från Bispgården till ångbåtsstationen.

: )

Emelie
3/22/10, 2:51 PM
#6

#4 Väldigt intressant faktiskt! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Peregrin
3/22/10, 2:56 PM
#7

Magnus Tack för att du berättade det :) Men jag hade lite rätt i min historia iaf :)

Magnuzk
3/22/10, 3:07 PM
#8

Peregrin, exakt hur det ligger till med vägen har jag inget svar på. Det finns olika information, med det är så här jag berättar och som jag tror stämmer ganska så bra:. Inofficiellt så kallades vägen där Kung Chulalongkorns väg dem som bodde i trakten, vilket blev mer eller mindre officiellt när vägskyltar sattes upp. Först på skoj av en ingenjör vid ett kraftverksbygge och sen kom även riktiga skyltar upp. Det var ett sätt som gjorde att namet levde vidare i trakten.

Thailändare i Sverige hörde talas om vägen och forskning gjordes om kungens resa här. På 90-talet var en Thailändsk dansgrupp i Sverige och gick på vägen och dansade för dem ville visa sin respekt för kungen. Jag är inte säker, men jag tror att en av dem som var inblandad med att få hit gruppen eller om han var med dem på någotvis, var drivkraften bakom Föreningen för Kung Chulalongkorns minne som arbetade för att få till ett minnesmärke. Det var inte klart var det skulle ligga, utan några munkar reste tydligen runt på olika platser och tittade. Dem kom till Utanede och såg att den perfekta platsen var där så dem välsignade den och bygget börjde 1997. Att paviljongen ligger intill vägen med Kungens namn är nog mer en tillfällighet än att det är på grund av att vägen är där, tror jag. Iallafall verkar det så efter det jag har läst och fått förklarat för mig.

: )

[sstorm]
3/22/10, 5:37 PM
#9

Vackert!

Upp till toppen
Annons: