Annons:
Etikettpengar-ekonomi
Läst 7057 ggr
Emelie
3/19/10, 3:18 PM

Hur mycket pengar?

Som rubriken lyder, hur mycket pengar brukar du ha med dig när du åker till Thailand?

 /Emelie. T - Sajtvärd

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
lillsandra
3/22/10, 2:06 PM
#1

jag är en shoppaholic och gillar att bo bra, men även kunna göra vad jag vill när jag känner för det när jag e där. jag brukar alltid ha runt 30 -40 000 med mig när jag e borta runt 2 veckor.

Emelie
3/22/10, 2:09 PM
#2

Ja, visst vill man kunna känna sig obehindrad? Är det 30-40 000 baht eller kronor du tänker på? :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

lillsandra
3/22/10, 2:10 PM
#3

jag tänker på kronor, men då ska det räcka till hotell me.

Emelie
3/22/10, 2:14 PM
#4

#3 Oj! Det var inte lite pengar Flört Men vill man som sagt bo bra så får man räkna med att lägga ut!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

lillsandra
3/22/10, 4:17 PM
#5

ja, då kostar det tyvärr. sen e det ju inte så dyrt på plats.

DesireEsmeralda
3/22/10, 5:23 PM
#6

Oj, ja det var en del pengar… Glad Jag åker om en vecka och det vart bestämt för ett par veckor sen, så såna pengar har inte jag…Rynkar på näsan Någon annan som vill berätta hur mycket de gör av med, så att jag har nåt att jämföra med?

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Annons:
Emelie
3/22/10, 6:10 PM
#7

#6 Oj svårt att säga om man inte för arkiv, haha! Jag gjorde nog faktiskt inte vad med mer än ca 3000:- sist, men då var jag där med pojkvännen så vi delade ju på rum. Fastän jag inte gjorde av med särskilt mycket pengar så levde jag gott. Skulle inte kallat det snålt, men väldigt ekonomiskt Flört 

Vi var där i 2 veckor då.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

lillsandra
3/22/10, 10:50 PM
#8

det e skönt när man kan dela rum och kostnad med andra. men jag skulle nog ha svårt att klara mig på så lite pengar. i början när jag började resa utomlands hade jag alltid en budget, men lärde mig att det inte funkar. även om jag har lagt upp att bara spendera 4 000:- så slutar det alltid med det dubbla eller tredubbla. e urusel på att hålla i pengar när jag reser utomlands.

Emelie
3/22/10, 11:12 PM
#9

#8 Hihi, oj vad jobbigt. Men just i Thailand så är ju shoppingen så underbar också, så man kan aldrig sluta köpa saker Oskyldig

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Jools
3/22/10, 11:20 PM
#10

Jag var borta 4 veckor sist (feb -10) och gjorde av med totalt 20 000.

Då ingick bl.a.; 4 resor med internationella flyg, 2 inrikesflyg, en längre båtresa med speedboat, hotell av högre standard till samtliga nätter inkl. frukost, ordentligt med mat, 20 kilo shopping av kläder, taxiresor…mm (vill ni veta mer exakt så fråga gärna)

Så vill man göra av med pengar så kan man. Vissa gillar att lyxa till det när man väl är på semester vissa vill leva som "vanligt".

Jag kommer åka en månad nästa år igen men då kommer jag nog ta med cirka 25'. Men då kommer jag köpa ryggsäck och alla förnödenheter där nere är tänkt.

Hugo~Lars~Arvid~Klas~Love them rats badly~

Emelie
3/22/10, 11:29 PM
#11

#10 Mycket pengar! Men vill man ha det nice så får man ju som jag skrev högre upp betala för det Glad Jag och min pojkvän har tänkt att vi när vi åker i juni ska bo på guesthouse, men ta in på lite finare hotell kanske 1-2 nätter. Det är inget vi kommer bo på varje natt under hela Thailandsvistelsen.

Vi är ju båda studenter och har inte särskilt gott om pengar tyvärr.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

DesireEsmeralda
3/22/10, 11:31 PM
#12

#10 Jag vill gärna vet mer exakt…Tungan ute men vet inte riktigt vad. Hmm. Vad betalade du ung på boende? Ska man pruta på det? Var du på samui/phanghan/tao/bangkok och har du några tips på hotel där? Glad

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Jools
3/22/10, 11:53 PM
#13

#11 Det är ju alltid kul att kunna lyxa till det lite på semestern! Det kan va lika billigt att bo på guesthouses som lyx hotell! Det finns flera sidor som rear ut riktigt fina hotellrum till skampriser sista dagarna. Man kan hitta sådana rum från 2 veckor i förväg. Vet inte om jag får skriva ut namnen på sidorna?!

#12 Det ju väldigt olika beroende på vart man ska. Jag var bara på sydvästra delen och i bangkok nu senast. I bangkok bodde vi först på new world city hotel för 2000 baht per natt inkl. frukost (nära khaosan road) Inget att rekommendera dock:/

När vi skulle åka hem bodde vi på "riverside"(som är ganska lyxigt område) hotellet hette chatrium suites för cirka 3000 baht per natt inkl. superglassig frukost! Skulle kostat oss 22 000 baht om vi köpt för "vanliga" priset. Galet fräscht!

Vi var även på Kho Lipe två veckor och där bodde vi ganska dyrt fast med stranden utanför! Då betatalde vi 1700 baht per natt inkl. frukost.

Självklart ska du/ni pruta! På allt! Det har man all rätt att göra och det är ibland obligatoriskt för att få ett pris överhuvudtaget. Vet du vart i bangkok du vill bo(område??)??

Hugo~Lars~Arvid~Klas~Love them rats badly~

Annons:
Emelie
3/23/10, 12:02 AM
#14

#13 Jodå, man får gärna tipsa om hemsidor, hotell, affärer m.m. Det är dock inte okej att rakt igenom annonserna någonting, men det är ju lite skillnad! Kom gärna med tips på lyxiga hotell som inte kostar allt för mycket.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

DesireEsmeralda
3/23/10, 12:09 AM
#15

Jag reser själv, vilket ju gör att boendekostnaderna automatiskt dubblas…=( Om jag väljer att bo en natt i bkk när jag kommer dit, tar jag nog bara nåt billigt nära kao san road tror jag. Sen åker jag söderut. Men på vägen hem kommer jag nog att vilja bo några dagar (3-4 kanske) i bkk. Mycket jag vill se och mkt shopping! =) Då vill jag nog bo lite bättre, speciellt om jag har bott sämre innan. Gärna nära till den vanligaste shoppingen, typ Siam square kanske?

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Jools
3/23/10, 12:26 AM
#16

#13 oki:)! De sidor vi köpt rum hos är agoda.se och latestays.com med ett par dagars förbehåll.

Mycket snabb service och ständigt uppdaterade. Inga nya sidor direkt men jag tror många är lite för försiktiga och vill boka långt innan men iaf i bkk kan man hitta vilket hotellrum i vilken klass som helst, närsom helst…

#15 Om du vill bo runt eller på khaosan road så tycker jag att du ska hugga en public taxi och ta det när du kommer fram. De lägger dock på lite på priset om det är sent på kvällen när man kommer. Vi kollade faktiskt innan på ett hotell som heter navali och ligger strax på khaosan raod. Öven något som hette… ja va fasen hette det nu igen?! nått med Rare, Raw, måste googla…. aaah Rikka! Såg fint ut…

Runt siam square och för övrigt runt pratunam så är det bäst attkolla några dagar innan. Man vet inte vad som stängt eller öppnat på ett par månaderObestämd?!

Min kollega bokade på siam@siam och det ska tydligen va bra. Vi bodde på Chatrium suites som va skitbra!

Hugo~Lars~Arvid~Klas~Love them rats badly~

yogflame
3/23/10, 12:38 AM
#17

#16 var det ej billigare på plats då? Alltså om man hyr rum direkt?

Sen kan man ju söka på tripadvisor ibland listar dom hotell ibland finns inte hotellen med alls.

Thailand har blivit bra mycket dyrare på bara ett år.

mikaelelk
3/23/10, 9:34 PM
#18

Ska ni bo på ett finare hotel/resort så tjänar ni på att boka på nätet. Ska ni istället bo på ett riktigt billigt ställe så brukar det löna sig att pruta på rummen på plats. De billigaste ställerna har inte änns hemsidor, så då måste ni dit och prata priser.

Emelie
3/23/10, 9:40 PM
#19

Jag och pojkvännen har aldrig bokat rum innan då vi inte åkt under högsäsong. Vi tycker det är lättare att boka rum på plats.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

mikaelelk
3/23/10, 9:42 PM
#20

Orkar man gå runt till några hotell så hittar du garanterat något boende. Även om det under högsäsong

Annons:
Emelie
3/23/10, 9:45 PM
#21

#20 Okej! :) Vi är dock sådana som gärna bor lite billigare.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lottis-Gottis
3/24/10, 5:33 PM
#22

Vi hade inget hotell bokat när vi var där utan kollade runt på Agoda samt Thailandsförumet och fick napp på bra boende.

Vi var där 22/2 - 10/3 2010

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Pwip
6/3/10, 4:52 PM
#23

Vi åker nu om 3 veckor & sak vara borta närmare 4 veckor. 2 vuxna 2 barn. Vi har en budget på 40000:- som ska räcka till allt. Mat, nöjen, shopping samt hotell 1 vecka i Bkk på slutet. Dagsbudget 1500:-. Då har vi turen att bo Extremt billigt de första veckorna.

swedensess
6/3/10, 7:41 PM
#24

jag har 11 000kr som jag ska leva på i 1månad, men jag får hottel lite billigare då jag ska dela rum med min kompis som + är thai så vi får lite billigare på hotelOskyldig

[Malin]
6/3/10, 11:42 PM
#25

#1 Är det bara du då eller har du familj/vänner eller liknande med dig? Det låter väldigt mycket men det är ju som sagt upp till var och en själv :)

yogflame
6/5/10, 2:32 PM
#26

#25 shoppinbggalen kanske? handlar man mycket saker sa drar det ivag.

Jag kanner manga som har med sig 100 tusen och branner allt pa krogen osv. Det ar inte bra f;r  da tror alla thai att vi europeer har mycket pengar fast sa oftast ej ar fallet.

Sen har ju thailands priser okat kraftig senaste aren. Fran att kunna kopa en klanning till tjejen for 300-500  baht kostar det nu 1200baht istallet.

Det ar tyvarr sa nastan overallt att priserna gar stadigt uppat i asien.

For oss ar det ju relativt billigt fortfarande men jag tycker synd om dom som bor dar.

Pwip
6/6/10, 10:57 AM
#27

Då vi haftt möjligheten att för en gångs skull ha hög budget så är det bättre att ha för mycket pengar! ur som helst så ska det bli Fantastiskt kul att åka!!

Annons:
Emelie
6/6/10, 10:23 PM
#28

#27 Ja, man vill inte känna sig begränsad när man är utomlands, då blir det så jobbigt!

När åker du?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

yogflame
6/7/10, 12:18 PM
#29

Jag sjalv tar oftast inte med mig sa mycket pengar utan jag tar med mig betalkortet istallet , om visakortet skulle ga sonder av nagon konstig anledning sa har jag med mig telefon och kan gora bankoverforing till thaikonto.

Sist gick kortet sonder da jag handlade pa en affar sen fungerade bara microchippet sa jag kunde handla i affarer men inte ga till bankomat.

ETT BRA TIPS till er alla ar att oppna 2 st konto, det ar absolut galet att ha kortet knutet till lonekontot. For om nan tar dina uppgifter kan dom tomma kortet.

Och hamta hellre  ut pengar i bankomat an att handla i en suspekt butik.

Har thailand fortfarande avgift pa 150 baat da man tar ut pengar? UOB var dom enda  2009 som ej tog ut nat i avgift men dom finns bara i dom stora staderna.  Sa har man nordea sa aker man pa nastan 70kr avgift(nordea 40kr thailand 150baht) .  SKANDIA betalkort som jag har tar inte ut nan avgift forutom vaxlingsavgift  som alla kortgivare tar ut. + thaiavgiften pa 150baht forutom pa UOB.

Nej det basta ar nog att skaffa thaivisakort och gora en overforing istallet. sa slipper man 150 baht i avgift dock tar vissa bankomater da 20baht men det ar ju inte mycket.

Baht ar valdigt lag nu runt 380  far man for 100kr sist jag kollade

Lottis-Gottis
6/12/10, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Vi var två vuxna och en tonåring. Vi var 3 veckor på olika platser förutom resan sve-thai och ett inrikesflyg samt ett par hotellbokningar kostade det oss runt 20 000 - 25 000  kr för övriga hotell, mat, shopping flyg mm och vi snålade inte =)

Vi bokade hotellen på plats antingen via Agoda mycket billigare .

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

ddaniellasandberg
6/18/10, 11:08 PM
#31

våran familj var borta i två veckor, shoppade ganska mycket, hela våran familj gjorde av med runt 30.000 baht, 1 baht = ungefär 0.22 svenska kronor, så ganska mycket , sen hade vi lite över när vi kom hem med :)

yogflame
6/19/10, 1:46 PM
#32

jag har markt att agodas listade  hotell ar oftast dyra som bara den och att man far rabatt nar man anvander agoda - konstigt tycker jag. som att dom lurar folk med sina ordinarie priser (agoda tjanar sakert en slant for varje bokning) sa hotellen skulle kunna vara mycket billigare an vad dom egentligen ar.

Dom  billgare hotellen daremot listas inte dar. och priserna kan vara bra mycket billigare och minst lika bra hotell om ej battre.

CherryIce
6/21/10, 10:23 PM
#33

Jag brukar inte ha med mig så mycket pengar dit för att min mormor bor där så man slipper ju att sova på hotell och sånt. Och jag brukar vara i Thailand i ungefär en månad

Emelie
6/30/10, 1:06 PM
#34

#33 Vad skönt att ha gratis boende ;) Vart i Thailand bor din mormor?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
CherryIce
6/30/10, 2:08 PM
#35

#34 Bangkok Glad

Emelie
6/30/10, 2:37 PM
#36

#35 Centralt och bra! Vi hade kunnat bott med pojkvännens släkt också, men vi kände att vi ville kunna dra oss undan osv när vi kände för det.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Upp till toppen
Annons: