Annons:
Etikettshopping
Läst 3519 ggr
DesireEsmeralda
2010-03-22 23:42

Pruta.

Tycker du om att pruta? Jag tycker att det är jättejobbigt och vet inte alls hur man gör, vilket ofta resulterar i att jag betalar mer än vad jag behöver för saker eller att jag låter bli att köpa för att jag inte orkar. Skrikandes

När jag var på marknaden i Istanbul var jag ute efter ett turkiskt te-servis. Jag prutade en del men tyckte sen att jag inte orkade slösa tid och dessutom var det ändå billigt i mina mått mätt. Säljaren skrattade och tyckte att jag borde träna på att pruta så att jag inte betalade överpris jämnt…Tungan ute Men då var ju båda nöjda. Oskyldig

Däremot borde jag försöka lyckas bättre i Thailand eftersom jag kommer ha rätt tajt budget men ändå vill shoppa så mkt som möjligt. Någon som kan lära mig? Om de tex säger 100baht vad ska jag säga då och ung vad borde jag gå med på att betala.

Berätta gärna om era erfarenheter av att pruta!

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Annons:
Emelie
2010-03-22 23:46
#1

Jag hatar också att pruta, dels för jag tycker det är pinsamt att gå ner i pris för mycket, och dels för att jag inte vet om jag ska försöka mig på att snacka thai eller engelska :P

Jag är inte 100 % säker nu, men jag tror att den tumregel brukar vara att man först går ner till 50 % av ursprungspriset. Om säljaren säger 100:- så säger du 50:-. Då kanske säljaren säger 85:- och du 65:-. Säljaren säger då kanske 70-75:- och det är det priset som du borde betala.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Jools
2010-03-23 00:16
#2

När du väl gjort det en gång kommer du älska det sen!

Jag har svårt att köpa saker i Sverige veckorna efter jag kommit hemGuld i mun.

Det stämmer som #1 skriver. Det är en ganska bra tumregel att gå efter… Men det beror ju på vad du ska köpa.

Nummer ett, LE! Thailändare är ett av de trevligaste folkslaget man kan stöta på OM man är trevlig tillbaka. Så när man ska pruta gäller det att skojja och le men ändå göra en seriös affär.

En annan sak kan jag tipsa om och det är faktiskt en sån enkel sak som inställning. Jag ska försöka förklara. Det är väldigt psykologiskt och pedagogiskt säkert och jag är ingen psykolog eller pedagog men jag gillar att tänka som en;) hehe!

När du hittat något som du vill ha och vill köpa tänk tvärt om, jag klarar mig fint utan det här men undra hur billigt jag skulle kunna få den för?!

För en sak som jag nästan kan garantera är att det finns väldigt många ställen som säljer samma saker!

När du har inställningen att detta är "lek", jag vill inte ha saken på "allvar", då slappnar du av och blir inte känslomässigt involverad i köpet. Detta kan låta lustigt och jag fnissar lite lätt för mig själv när jag nu skriver men det funkar verkligen!

Och framför allt så blir man inte besviken. Jag brukar alltid reka ett par rundor på shoppingställena innan jag köper just för att kolla utbudet. Hittar jag något under första runadn så ger jag ett så kallat "skambud" bara för att se hur gärna de vill sälja till mig.

Personligen har gillar jag säljare med humor. De får bättre betalt av mig enbart därför.

Det spelar även lite roll när på dagen man köper.

Hoppas du fick ut något användbart av mitt svammel;)!

Hugo~Lars~Arvid~Klas~Love them rats badly~

Emelie
2010-03-23 00:24
#3

#2 "Thailändare är ett av de trevligaste folkslaget man kan stöta på OM man är trevlig tillbaka."

Det påståendet tycker jag inte alltid stämmer. Många som bott i Thailand och som har stor efarenhet av landet vet att de flesta bara ler för trevlighetens skull. Det är ett fåtal av säljarna som verkligen ler för att de är trevliga på riktigt, utan det mesta är bara smör.

Jag vill inte låta negativ, men det är på ett ungefär såhär sanningen ser ut. Dock är alla olika individer och självklart finns det massor med äkta och undarbara människor där också.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Jools
2010-03-23 00:33
#4

#3 Jag kan förstå ditt resonemang… Det var väldigt generellt skrivet för en turist att läsa.

Om vi ska gå lite OT här så finns det ju en ganska skör fasad av turist-thailand som många inte vill tala om. Vilket kanske må vara förståeligt.

Det är ett fattigt land med oerhört mycket rikedom om du förstår mig rätt.

Hugo~Lars~Arvid~Klas~Love them rats badly~

Emelie
2010-03-23 00:39
#5

#4 Absolut, jag förstår dig fullt ut!

Jag tycker dock att det är viktigt att människor får veta både framsidan och baksidan av ett land. För "man kan inte älska någon man inte känner på riktigt", om du förstår?

Det är lite det jag vill med denna sajt att ALLT ska kunna diskuteras här. Inte bara det glamourösa turist - Thailand, för det är en sån liten del av landet.

Men som sagt, nu kom vi lite OT. Om det är någon som känner intresse av att fortsätta denna diskussion så kan vi starta en ny tråd om det :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Diizkmedel
2010-03-23 08:55
#6

Jag gillar att pruta. Jag varken köper något elr åker tuktuk (stavning?) innan jag prutat. Och enligt mina kompisar e jag duktig på det Oskyldig

Men i alla fall, om dem börjar på 100b så säg 50b och verka orubblig. Om säljaren då vägrar säger du 65 istället. Om säljaren då säger t.ex. 80b inte mer. så säg då att du går max till 70b, om säljaren då inte heller vill efter ett litet tags dilande, så prova att säg "take it ore leave it", det prokar fungera. Och om han då fortfarande är envis så gå, du kan hitta det ngn annan stans :P Sen ifall du såg flera saker i den butiken kan du komma tbx och pruta, då vet säljaren att du menar alvar med din prutning ;)

That that don't kill you can only make you stonger

Annons:
pigelina
2010-03-23 12:10
#7

Jag gillar att pruta, oftast är det jag som gör det åt alla i familjen;)

Fast har bara prutat i turkiet och några länder i afrika_(arabländer)
_Det har gått rätt bra faktiskt^^

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Emelie
2010-03-23 12:14
#8

#7 Haha! Jag gillar inte att pruta Oskyldig

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

lovewolf
2010-03-23 17:54
#9

Jag gillar också att pruta, men jag har märkt att det går bättre om man pratar thailändska än engelska. Jag tycker att säljarna blir mycket trevligare och mer villiga att pruta då. det är inte heller alla som kan så mycket engelska i thailand, oftast bara några meningar, (det beror ochså på var någonstans man är).

Du borde försöka lära dig att räkna till typ 100 på thailändska…

Emelie
2010-03-23 17:56
#10

#9 Ja, det blir mycket lättare om man prutar på thai än engelska! Har dock aldrig gjort det själv, men däremot pojkvännen.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lothar
2010-03-24 11:18
#11

Jag hatar att pruta, tycker oftast sakerna är billiga ändå….men jag brukar titta ut vad jag vill ha sen skickar jag in mannen som brukar ha väldigt roligt ihop med säljaren…

maria

Emelie
2010-03-24 11:19
#12

#11 Haha! Kul att de kan ha roligt iallafall Flört

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

neemee
2010-03-24 23:25
#13

Jag prutar aldrig..det pågrund av att jag tycker det är pinsamt och vet faktiskt inte hur jag själv ska göra.

Min kille och min mamma är riktigt bra. Min mor är bäst på det.

Hon brukar fråga hur mycket saken kostar. Ho får svar och säger bara okey. Sedan fortsätter hon att titta på annat hos försäljaren. Tittar på något som ser dyrt ut och på massor av saker.

Antar att det får försäljaren tro att han kan tjäna massor där. Men ho nville bara ha första grejen hon tittade på.

Undertiden hon tittat på allt så har givetvis försäljare sagt vad allt kostar. Mamma bara hummar.

Sedan tittar hon på den första grejen och frågar igen hur mycket det kostar.Hon tittar tveksamt på den och säger ett skampris. Typ lägre än 50%

Han säger ett pris. Hon börjar titta på vad hans granne har för utbud.. Det slutar med att hon bara betalar halva priset. Det slår aldrig fel..det är något magiskt med henne.

--------------------

Min kille är lite råare när han prutar. Tittar på massor av saker och säger wow att han ska köpa dittan och dattan. Frågar hur mycket en sak kostar. Får ett högt pris. Han plockar åt sig några saker till och frågar " nu då"? ( typ tre part shorts istället för en)

Han får ett bra pris och blir nöjd. Han kör på det där mängd tricket. Är dom envisa så plockar han åt sig ännu mer ( tror jag för att retas). Har dom samma dåliga pris så säger han. "Din förlust, jag kunde ha köpt allt detta för XXXXX pris".

Då tittar dom på högen och säger okey..

Men så står han där med 7 par shorts med haha

Mammas trick är nog bättre….

Med vänliga hälsningar

Suwannee "Nee Mee"

 

Thumbnail

 

 


#
Är skribent hos ett företag som har samarbete med Google.

# Är skribent för tidningen MF ( Månadens Företag)

# Är även Artikelförfattare och Medarbetare här hos Thailand.ifokus.se

 

Bedriver även NeeMee FOTO & FILM Produktion.



Annons:
Emelie
2010-03-25 00:01
#14

#13 Haha, vad kul att höra en så utförligt om hur det går till när de prutar. Riktigt bra av din mamma! Flört

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Rebiz
2010-03-27 00:12
#15

Haha, sitter bara och skrattar:)

neemee
2010-03-27 00:39
#16

haha

Med vänliga hälsningar

Suwannee "Nee Mee"

 

Thumbnail

 

 


#
Är skribent hos ett företag som har samarbete med Google.

# Är skribent för tidningen MF ( Månadens Företag)

# Är även Artikelförfattare och Medarbetare här hos Thailand.ifokus.se

 

Bedriver även NeeMee FOTO & FILM Produktion.



[sstorm]
2010-03-27 21:08
#17

Jag är ingen prutare

penke
2010-03-29 05:52
#18

WoW.ny sajt
som jag hittar nae jag aer ..dare borta Glad 

Nu haeslar jag pao gemensamma vaenner(thai),sao priset jag faor aer nog lite annorlunda fraon boerjan ..

annars har jag goett omkring o lyssnat pao andras prut-prat,faott en uppfattning om nivaoer..
sedan boerjar jag med att smao-pruta om EN ..troeja,
sedan fraogar om priset OM jag koeper fem/tio troejor samtidigt
Ev. kan jag bygga p[ med flera artikar samtidigt
med samma teknik.

Ingen saeljer.foer billigt !!

tidigare i vecka var jag?vi foerbi en marknad naera graensen till Kampucha,ok. la coste foer 120 bath,orkade inte pruta dao
behoever naogra att svettas i..Cool

haer kikar jag in igen naer jag aer hemma igen "ler"

penke

Emelie
2010-03-29 11:32
#19

#28 Vad roligt Penke! Du är så välkommen även när du kommer hem! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

bangkokinfo
2010-03-30 06:31
#20

Om man kan så undvik att handla av försäljare runt turist stråk. Priserna är så klart mycket högre här och risken att man blir ordentligt lurad är större.

Handla hellre på lokala marknader. Här kan man också pruta men gör som thailändarna, fråga en gång om rabatt och sen är det oftast det priset som gäller. Lägga skambud och stå och pruta om 10 baht hit och dit är inte snyggt.

Annons:
Emelie
2010-03-30 11:05
#21

#20 Nej självklart måste man sköta det på ett snyggt sätt! Glad De måste ju faktiskt tjäna någonting själva också.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

neemee
2010-03-30 15:52
#22

Jag tycker priserna redan är så br innan prutandet. Så sant att det är billigare där det inte är så mycket turister..

Med vänliga hälsningar

Suwannee "Nee Mee"

 

Thumbnail

 

 


#
Är skribent hos ett företag som har samarbete med Google.

# Är skribent för tidningen MF ( Månadens Företag)

# Är även Artikelförfattare och Medarbetare här hos Thailand.ifokus.se

 

Bedriver även NeeMee FOTO & FILM Produktion.



Upp till toppen
Annons: