Annons:
Etikettaktuellt-i-thailand
Läst 1663 ggr
bangkokinfo
4/7/10, 6:34 PM

Undantagstillstånd utfärdat i Bangkok

Rödtröjorna stormade idag på eftermiddagen in i parlamentet i jakt på den sittande premiär ministern Abhisit Vejjajiva. Han och flera andra politiker fick fly i helikopter. Rödtröjorna tog även vapen från vakterna.

Några timmar senare utlyste han undantagstillstånd i Bangkok och delar av Samut Prakan, Pathum Thani, Nakhon Pathom och Ayutthaya.

Var själv idag ute på stan och tittade till rödtröjornas läger vid Central World. Stor scen mitt i korsningen där ledarna talade till sina supportrar. Det var väldigt mycket folk ute, kändes som betydligt fler rödtröjor nu en för några veckor sedan när man demonstrerade runt ratchadamnoen.

Köpcentrum som Central World och Siam Paragon och många kontor i området håller stängt under protesterna.

Bilder därifrån finns på min blogg

http://blogg.bangkokinfo.se/#post68

Annons:
Emelie
4/8/10, 4:58 PM
#1

Ush, det börjar bli läskigt tycker jag! Hur är det att vara där nere nu? Vågar man gå runt normalt på gatorna?

Jag ska kika in i bloggen.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

DesireEsmeralda
4/9/10, 4:51 PM
#2

Ajda! Jag fick hora det har idag. Ar pa Koh Phangan just nu men vill ju vara i Bangkok nagra dagra innan jag aker hem. Rynkar på näsan Far halla koll pa situationen nar det narmar sig. Jag stannade ju nagra dagar dar nar jag kom men da var det lugnt. Rodtrojorna partade mest och verkade glada. Ska ga in pa din blogg med.

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

bangkokinfo
4/9/10, 9:01 PM
#3

dancehall:

 Det är ingen direkt fara.

Var även idag inne i centrala delarna av Bangkok. Fortfarande mycket rödtröjor i rörelse runt Central World som håller stängt tillsvidare.

På väg hem gick jag förbi när rödtröjorna försökte tränga sig in på polissjukhuset. Några hundra kravallklädda poliser stod uppradade inne på
gården för att skydda byggnaden. Men dom retirerade sen och rödtröjorna höll sig innanför avspärrningarna och nöjde sig med att ropa ut segern.

Några kvarter bort höll stadslivet på som vanligt en fredags eftermiddag. Siam Paragon, Siam Square, Discovery och Siam Center håller nu öppet som vanligt.
Och det var mycket folk ute på stan.

Vill man undvika demonstrationerna sa ska man hålla sig borta från området mellan Central World fram till Siam Paragon.

Vill återigen poängtera att det inte är någon fara för allmänheten att vistas i Bangkok. Bara att undvik ovan nämnda områden om man känner sig orolig.

Skönt att se så många Bangkokbor ute på stan idag och att livet återgår till det normala.

Längre och uppdaterade rapporter samt bilder från idag finns upplagda på min blogg

http://blogg.bangkokinfo.se

Emelie
4/10/10, 1:56 AM
#4

#3 Skönt att höra. Synd att Central World måste hålla stängt bara, de lär förlora massvis med pengar p.g.a detta!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

mikaelelk
4/10/10, 3:11 PM
#5

Jag talade med en av restaurangägarna här på Koh Chang idag. Han var övertygad om att det inte mer att bli något vidare Songkran-firande när på ön heller. Thailändarna är för oroliga för att festa loss ordentligt med tanke på förra året… Han rekomenderade mig att åka till Pattaya eller Patong om jag ville fira det ordentligt.

Med detta vill jag säga att landet håller andan och är ganska orolig inför vad som e.v. kan komma.

mikaelelk
4/10/10, 3:13 PM
#6

Jag talade med en av restaurangägarna här på Koh Chang idag. Han var övertygad om att det inte mer att bli något vidare Songkran-firande när på ön heller. Thailändarna är för oroliga för att festa loss ordentligt med tanke på förra året… Han rekomenderade mig att åka till Pattaya eller Patong om jag ville fira det ordentligt.

Med detta vill jag säga att landet håller andan och är ganska orolig inför vad som e.v. kan komma.

Annons:
Emelie
4/10/10, 3:32 PM
#7

Ja, Songkran brukar ju gå lite vilt till. Men vad var det som hände förra året på Koh Chang då? Något jag missat?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Upp till toppen
Annons: