Etikettresa-inom-thailand
neemee
3/23/10, 1:05 AM

Åka buss i Thailand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett billigt alternativ till färdmedel i Thailand är att åka buss. Det finns många bra färdmedel i Thailand beroende på hur långt man ska. Vill man komma fram snabbt, transporteras bekvämt eller se sin resa som en del av sitt äventyr?

Att resa inom Thailand brukar vara ett äventyr i sig. Det finns många färdmedel inom långresor. Buss är där ett bra alternativ om man vill resa billigt och bekvämt. Det finns många linjer som går från storstäder till storstäder. Och mellan storstäderna får man uppleva allt från landsbygden, berg och risfält. Förorterna är trevliga att besöka.

Bussresan tar dig genom städer och byar som du kanske inte hade som mål. Och kanske aldrig sett innan, förutom på TV.

Med en bussresa blir man ett äventyr rikare. Vill man uppleva något och se mycket. Då ska man resa på dagen. Ett bra alternativ är att börja sin resa på morgon då det inte är så varmt. Det finns air condition på bussarna och det gör resan bekvämare. Det är många som väljer att resa på nätterna då det är helt svalt. Man upplever visserligen inte så mycket och ser inget. Men har man rest många gånger med buss så kanske man omväxlingsvis vill färdas svalt och snabbt under sömn.

Under bussresan stannar man till då och då för att till exempel gå på toaletten eller äta. Man behöver inte köpa på sig proviant i mängder. Bussen stannar ofta för att göra pauser. En bensträckare är härlig och det gör det även möjligt att uppleva och få ett snabbt intryck av den staden, orten eller byn.

Min upplevelse inom bussresa var förra gången jag var i Thailand. Startorten var Lom Sak som är en förort till Phetchabun. Målet var till Chiang Mai. Valde att resa en tidig morgon för att få se mycket och komma fram lagom till att checka in på hotellet. Alternativet var att resa under natten. Men incheckning hos hotellen brukar vara strax efter lunch eller på eftermiddagen. Så det timade inte.

Våra biljetter från Lom Sak till Chiang Mai kostade 130 Baht per vuxen. Nattbiljetten som även är en direktbuss kostade 480 Baht per vuxen. Men för oss som bor i Sverige så är det inga högre kostnader. Så passar det in så är det givetvis även ett billigt och bra alternativ för oss.

Resan från Lom Sak till Chiang Mai var mycket förorter, byar, berg, natur och även lite större städer. Man fick se mycket. Som sagt så pausar man ofta för totalettbesök och för att handla mat och något kallt att dricka. Det finns toalett på bussarna. Men under den sträckan så föredrog jag att vänta till en paus. Ibland kör bussen på dåliga vägar som resulterar i en hoppig körstil och oregelbundna svängningar. Chauffören kan plötsligt bromsa in. Det finns säkerhetsbälten på många bussar.

En sovande kvinna (hur hon nu kunde sova under den skumpigaste sträckan) ramlade till höger och vänster. Hennes väska ramlade många gånger ner på gången. Efter att jag plockat upp den ett antal gånger så gav jag upp. Hennes väska fick kana fram och tillbaka i gången.

Resan tog lite längre tid än väntat, närmare sagt mer än tre timmar längre än beräknat. Det gjorde att vi kom fram till Chiang Mai lagom till att checka in, lämna av oss väskorna, fräscha till oss lite och leta upp en passande Restaurang för att äta våran kvällsmat.

Många bussar håller tiden, är för snabba eller är försenade. Så det är bra att vara vid startpunkten innan den tänkta avgångstiden.

Vi reste då regnperioden höll på att avta. Så det kunde vara otroligt soligt med torra vägar. Det var då bussen körde som snabbast. Helt plötsligt kunde man höra ett dån på taket av bussen. Ett extremt ösregn ramlade över oss och det var nästan omöjligt att ens se ut genom rutan. Antar att det var den bidragande faktorn till att bussen blev så försenad.

Våran bussresa är något vi förmodligen alltid kommer att tala om. Det var ett riktigt äventyr och måste helt klart upplevas. Det var många gånger som man kunde utbrista ett "Tjohoooo" på bussen. Berg och dalbana…

Med vänliga hälsningar

Suwannee "Nee Mee"

Thumbnail

#
Är skribent hos ett företag som har samarbete med Google.

# Är skribent för tidningen MF ( Månadens Företag)

# Är även Artikelförfattare och Medarbetare här hos Thailand.ifokus.se

Bedriver även NeeMee FOTO & FILM Produktion.

Emelie
3/23/10, 9:46 AM
#1

Mycket bra artikel Neemee! Skrattande Eran bussresa påminner så mycket om våran egen, men vi reste dock under natten, då vi inte ville mista så mycket tid i Thailand. Vi åkte från Chiang Mai till Pattaya i VIP buss, och det tog ca 12 timmar. Under denna tid stannade vi 1 gång vid en mack där matbiljett ingick. Desvärre var det en soppa som inte alls var god, så varken jag eller min pojkvän åt av den. Istället gick vi till Seven Eleven och köpte MAMA nudlar.

De serverade även ett mål mat på bussen, inte jättegod, men den dög! Jag tror det var ris och kyckling Satay.

Som Neemee säger så skumpar bussen förfärligt mycket och om man som jag älskar bergochdalbanor så blir det en superkul bussresa ;) Ja, verkligen ett minne för livet!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!